środa, 25 kwietnia 2018

Moduł HC-12 test zasięgu

Na ebayu/ali, a także u naszych dostawców można znaleźć ciekawy modulik - HC-12. Jest to radio pracujące na częstotliwości 433MHz. W teorii ma ono... kilometr zasięgu. Wiadomo papier/internet przyjmie wszystko, więc trzeba to sprawdzić.

Kupiłem 2 takie moduły. Przychodzą one ze sprężynkową antenką do przylutowania, ale mają także złącze SMA na "normalną" antenę. Ja testowałem na tych sprężynkowych i uwaga - są bardzo łamliwe!
 Jeszcze trochę informacji o module - działa on jak przezroczysty uart. Ustawienia przesyłamy do niego za pomocą komend AT, ale wcześniej trzeba go wprowadzić w tryb komend - służy do tego pin "set". Możemy tam wybrać prędkość transmisji - ta ma wpływ na zasięg komunikacji i np kanał nadawania/odbierania. Działa to tak, ze możemy ustawić kilka modułów na pracę na tym samym kanale, wtedy kiedy ktoś coś nada - inne odbiorą to - musimy jednak wtedy sami zadbać, żeby urządzenia nie nadawały jednocześnie. W najprostszym przykładzie z dwoma modułami nie musimy się o to martwić. W internecie bez problemu znajdziemy dokumentację ze wszystkimi komendami.

Ok - więc jak przebiegały testy?
Wykorzystałem swoje płytki z sudoku i napisałem programik, gdzie wybieramy tryb pracy:
- ciągłe nadawanie
- ciągłe odbieranie
- odbiór 200 ramek
- nadawanie 200 ramek

Na wyświetlaczu mamy ile odebraliśmy/nadaliśmy itp. Działanie układu prezentuje się tak:



Generalnie zostały zrobione nad jeziorem Malta w Poznaniu:
 ustawialiśmy się w wybranych punktach, na jednym urządzeniu uruchamialiśmy nadanie 200 ramek, a na drugim odbiór 200.
I tak - punkt pierwszy, odległość to  ~122metry wynik -> 200/200

drugi - odległość  ~187m wynik 200/200
 trzeci - odległość 405 metrów - tutaj nie była to "czysta linia" - trochę drzew itp. Wynik: 194/200
 czwarty - idealnie na wprost 457 metrów -> 171/200
 piąty - 518metrów, wynik: 131/200
 Potem niestety już komunikacja się zepsuła, gdy zaczynała być przysłaniana przez drzewa.

Nie uzyskano "internetowych" 1000metrów, ale wynik i tak mnie zaskoczył pozytywnie.
Przypominam, że była to "badziewna" antenka, jak kiedyś uda mi się dostać lepsze to je też przetestuję.
Modulik więc ogólnie polecam :)

UPDATE:
moduł był uruchomiony na baudrate 2400 - czyli na największy zasięg.

2 komentarze:

  1. Czy da się tym sterować modelem pojazdu zdalnie sterowanego? Takiego na większe prędkości? Około kilkudziesięciu km/h

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja dziś testowałem HC-12 na tych badziewnych antenkach, przy standardowych ustawieniach (pin SET nie podłączony) i bez żadnego problemu uzyskałem odległość 1km gdzie anteny się nawet nie widziały. Problemy pojawiły się dopiero po 1600m. Powiem szczerze że wynik mnie pozytywnie zaskoczył ponieważ zasięg był również w lesie, za pasmem drzew gdzie anteny nie miały prawa się "widzieć".

    OdpowiedzUsuń