piątek, 26 lutego 2016

ESPBLYNK #01 konfiguracja środowisk

Naszą zabawę z internetem przedmiotów musimy zacząć od instalacji środowisk.



Dla NodeMcu najwygodniej użyć znanego i mniej lub bardziej lubianego ArduinoIDE z dodatkową biblioteką. Ze strony https://www.arduino.cc/en/Main/Software pobieramy najnowszą wersję. Możemy też korzystać z takiej jaką posiadamy o ile jest wyższa niż 1.6.4. Po zainstalowaniu przechodzimy do Plik->Preferencje i do pola "Additional Boards Menager URLs:" wklejamy ten link http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json . Umożliwi nam to automatyczne pobranie biblioteki.

Następnie przechodzimy do opcji Narzędzia->Płyta->Boards Menager. Tam wyszukujemy bibliotekę dla ESP i instalujemy, automatycznie dodane zostaną także różne przykłady na daną platformę.


W Narzędzia->Płyta wybieramy NodeMCU, resztę ustawień oprócz numeru portu pozostawiamy. Numer portu jaki system przypisał dla ESP możemy znaleźć w menagerze urządzeń.
Przetestujmy samo działanie ESP w adruinoIDE. W jaki sposób? Standardowo - zróbmy migającą diodę :)
Przechodzimy do Plik->Przykłady->ESP8266->Blink

Teraz ważna kwestia - niestety używane przez nas numery pinów nie zgadzają się z podpisami na płytce - np gdy używamy pinu nr 5 miga pin D1. Jednak w ten sposób przetestujmy, czy program się kompiluje i wgrywa poprawnie.

Kolejnym krokiem jest dodanie biblioteki obsługującej Blynka na ESP. Pobieramy ją z tej strony: https://github.com/blynkkk/blynk-library.
Następnie przez arduinoIDE wgrywamy ją:


I odpalamy przykład na nasz sprzęt:


W kodzie źródłowym będziemy musieli uzupełnić ssid oraz hasło sieci WiFi za pomocą, której połączymy się z internetem oraz nasz indywidualny APIkey - o nim później.

Przejdźmy teraz do instalacji Blynka na telefonie. Pobieramy go oczywiście z GooglePlay. Tworzymy nowe konto i logujemy się.
 
Następnie tworzymy nowy projekt i nadajemy mu nazwę.

Z listy dostępnych platform ( a jest ich sporo ) wybieramy nasz moduł ESP.

Na ekranie widzimy nasz APIkey - jest to identyfikator łączący nasz hardware z aplikacją na telefonie. Polecam wysłać go sobie mailem.

Klikamy Create i ukaże nam się pusta przestrzeń do tworzenia aplikacji.

Nowe komponenty dodajmy z menu rozwijanego ikonką plusa. Jest ich dużo, w kolejnych częściach kursu zajmę się większością z nich bardziej szczegółowo.

Na początku dodajmy zwykły przycisk klikając na niego.

Pojawił się on w naszym polu roboczym. Możemy go dowolnie ulokować na ekranie, a pojedyncze kliknięcie na niego przechodzi do edycji jego parametrów. Na początku ustawmy mu nazwę.

Kółeczko obok nazwy symbolizuje kolor obwódki jaki będzie miał, gdy będzie włączony.
Następnie musimy przypisać dla niego funkcję - może on sterować bezpośrednio jakimś pinem, lub zmienną virtual - o nich w innej części kursu. Przypiszmy mu sterowanie pinem gp2.
Uwaga! Tutaj również niestety nazewnictwo pinów jest inne. Zamieszczę później tabelę z dokładnymi przypisaniami.

Przełącznikiem możemy ustawić tryb pracy. PUSH oznacza, ze będzie to przycisk chwilowy - pin będzie zapalony tak długo jak będziemy trzymać wciśnięty przycisk. SWITCH pozwala na przełączenie stanu na przeciwny i utrzymanie go. Zostawmy wybrany PUSH.



Przejdźmy teraz do arduinoIDE - musimy uzupełnić Apikey, który otrzymaliśmy na mail. Co do programu - jeśli chcemy sterować pinami przez internet musimy dopisać... NIC. Kod już jest gotowy :) musimy go tylko wgrać.

Teraz pora na test działania. W telefonie klikamy ikonkę play. Jeśli coś poszło nie tak otrzymamy np taki komunikat:

Może to oznaczać, że nasz ESP jeszcze nie nawiązał połączenia z siecią, lub wpisaliśmy zły ssid.hasło. Jeśli wszystko się powiodło - gratulację! Migamy już diodą przez internet. Przedstawia to filmik:


To już koniec pierwszej części - mamy skonfigurowane środowiska oraz przetestowaliśmy działanie podstawowej aplikacji. Zapraszam do kolejnych części. W razie pytań - proszę śmiało pisać.

0 komentarze:

Prześlij komentarz